Hallo Annaïck,
Bij mij was er enige tijd twijfel of ik naast lupus het antifosfolipidensyndroom (APS) had. Ik was opgenomen in het ziekenhuis met ernstige neurologische klachten (o.m. ernstige spraakproblemen, problemen met het zicht, bewustzijnsvermindering, vreselijke hoofdpijn, stuipaanvallen). Op het moment van de opname had ik een verhoging van het anti-cardiolipinegehalte in het bloed. Na enkele maanden (door het gebruik van cortisone?) was de waarde gedaald tot aan de bovengrens van de normale waarden. Een diagnose van APS kon toen blijkbaar niet weerhouden worden. Het is wel iets dat verder in het oog zal moeten gehouden worden. De hematoloog raadde me aan om alle dagen een kleine dosis aspirine te nemen, maar omdat ik ontstekingsremmers neem mag ik geen aspirine innemen. In het verleden heb ik 1 x een miskraam gehad, maar daarna heb ik wel 4 gezonde kinderen gehad.
Het APS is een auto-immuunziekte die zorgt voor een verhoogde bloedstolling. De ziekte komt vaak voor in combinatie met andere auto-immuunaandoeningen zoals lupus, maar kan ook op zichzelf voorkomen. Meer informatie kun je vinden op de Nederlandse site nvle.org, ze hebben er ook een forum speciaal voor APS. Een andere benaming voor het APS is trouwens het syndroom van Hughes. Via die benaming is er op het internet meer informatie terug te vinden.
Ik wens jou en je baby het allerbeste.
Groetjes, Pat