Hoi Marike en anderen,
Ik heb sinds mijn 9e donkere vlekken op m\'n heupen, onderrug, en stukje van m\'n buik. Bij mijn wisten ze eerst niet wat het was, en later ben ik behandeld met zalf, met als gevolg dat ik overal waar ik die zalf gesmeerd heb straie heb gekregen.. Wel zijn de vlekken lichter geworden. Ik had nu 3 a 4 jaar geen zalf meer gesmeerd en het bleef allemaal hetzelfde. Nu ben ik 19 en begon 2 maanden geleden de vlek op m\'n buik donkerder, roder, glimender en groter te worden. En is er een stukje weefsel afgenomen, waar uitkwam dat het waarschijnlijk ook slerodermie is. Maar wat ik heel frustrerend vind, is dat de dermatologen vaak zelf niet weten wat ze nou moeten doen. Nu heb ik weer een andere zalf gekregen en hopen dat die aanslaat. Sinds een maand heb ik ook af en toe pijlijke klachten bij m\'n hartstreek, en ik ben hier ook wel ongerust over, of dit iets met de sclerodermie te maken kan hebben. Als het maar niet naar m\'n organen doorgaat denk ik dan. Maar ik ken dus ook helemaal niemand die zoiets heeft, en ik zit er best mee, vooral in de zomer als je in je bikini over het strand wil lopen.
Het zo leuk zijn als je zou reageren! Groetjes Roos