hallo cristel,
mijn naam is carolien en ik ben 34 jaar oud ,weet sinds 4 jaar dat ik sclerodermie heb,het was begonnen met raynaud en het duurde bijna 2 jaar voordat er sclerodermie ontdekt werd, je schrijft dat je je zo moeilijk warm kan houden probeer eens om thermo ondergoed onder je kleren te dragen, ik slaap altijd in thermo ondergoed en dat scheelt stukken,verder draag ik schoenen van het merk ugg die zijn helemaal gevoerd met schapen wol,heerlijk warm,sinds ik die heb kan ik met koud weer ook weer eens naar buiten.of ski sokken dragen. wat je schrijft over het onbegrip van mensen is bij mij ook heel herkenbaar, zodra dat mijn handen er gewoon uit zagen zijden mensen meteen\'\' oh het gaat goed he\'\',ik had vaak ook geen zin meer om uit te leggen dat dat niet de enige kwalen waren, ik praat er ook nauwlijks over,nu is mijn gezicht ook aan het veranderen ( rondom mijn mond) en valt het helaas meer mensen op dat ik iets mankeer. ik reageer eigenlijk om te zeggen dat je inderdaad positief moet blijven en moet blijven lachen en ook in beweging moet blijven ook al valt dat niet altijd mee,ik zelf ben ook erg positief ingesteld en ik denk dat dat de beste manier is om met deze ziekte omtegaan, trek je niets aan van wat anderen mensen zeggen,vaak is het ook ontwetendheid en goed bedoeld,ik wens je veel sterkte en probeer te genieten van het leven, groetjes van carolien